Onze zorg

Soms heeft een leerling extra hulp of zorg nodig die binnen de klas niet mogelijk is. Hij kan dan begeleiding krijgen van andere professionals in en/of buiten de school.

Zorg en begeleiding

We willen graag dat iedere leerling zich kan ontwikkelen en ontplooien. Iedere leerling heeft daarbij andere zorg en begeleiding nodig, daar passen we ons onderwijs en leerproces op aan. Op de eerste plaats komt de begeleiding van docenten en mentoren. Zij leren hun leerlingen goed kennen. Wat is hun niveau? Hoe gaat het met ze? Waarin hebben ze hulp nodig? Daarnaast volgen we de leerlingen in hun ontwikkelproces. Zo kunnen we hen zo goed mogelijk begeleiden.

Extra ondersteuning of therapie

Naast de begeleiding door docenten, mentoren of intern begeleiders, bieden we speciale leerlingbegeleiding onder schooltijd. Voor andere vormen van ondersteuning en therapie werken we samen met De Beele of externe organisaties.

Commissie voor de Begeleiding

Onze Commissie voor de Begeleiding adviseert na overleg met de ouders over het ontwikkelingsperspectief van de leerling. Ook onderzoekt de commissie of een leerling extra ondersteuning nodig heeft, en welke mate dan. Verder evalueert de commissie jaarlijks de vorderingen van de leerling. We stemmen zorg en onderwijs steeds zo goed mogelijk op elkaar af.

Gedragswetenschapper

Soms heeft een leerling een ingewikkelde hulpvraag. De gedragswetenschapper kan dan extra zorg en begeleidingsadviezen geven aan het team. In sommige situaties is extra onderzoek helpend. Dit onderzoek vormt de basis voor een handelingsadvies aan docenten en overige medewerkers.

Intern begeleider

De intern begeleider (IB’er) coördineert de onderwijstrajecten bij ons op school. De IB’er spreekt met leerlingen, ouders en docenten over de onderwijsroute die het best bij de leerling past. Ons onderwijszorgaanbod is altijd gericht op ondersteuning van het leerproces en gericht op een passend perspectief.

Schoolmaatschappelijk werker

Leerlingen en ouders kunnen met vragen of problemen terecht bij een schoolmaatschappelijk werker. Deze is op afroep beschikbaar vanuit het samenwerkingsverband van de regio waar de leerling vandaan komt.

Werken bij De Bolster

Je bent welkom! Onze vacatures vind je via deze website. Heeft het speciaal onderwijs jouw hart? Abonneer je op onze job alert en we houden je op de hoogte van nieuwe vacatures.

Werken bij